Kadang-Kadang Saya Malu Jadi Melayu

Entri luahan hati . . . *creeett . . 

Malu jadi melayu ? Kenapa ni apai ? Tak bangga ? nak kena sembelih mamat ni agak eh.Berani betul kata tak bangga jadi melayu !! Sebelum apa-apa saya nak ingatkan dulu yang saya kata 'kadang-kadang' tau.Ceritanya macam ni , dulu saya ada tulis entri yang saya pergi Karnival Pendidikan kat The Mines kan ? Tak baca lagi ? meh kelik sini .Sepanjang saya naik public transportation utk ke destinasi saya nampak macam-macam yang berkaitan dengan melayu khususnya remaja.Yup , i still remaja ok :)

Kenapa aku kadang-kadang aku malu jadi melayu?Pertama , sebab 'karya agung' mereka ada kat mana2.tak paham ? Sekadar renungan , meh tengok gambar2 yang saya ambil pki Henset saya ;

Dalam bas masa bertolak

Dalam tren masa bertolak

Dalam tren masa bertolak

dalam bas masa bertolak

dalam bas masa balik
Mungkin akan ada yang tanya kenapa aku kompem yang buat ni sume melayu ? hahaha. . First , semua tulis dalam bahasa melayu except perkataan F*** tu.and second , nama yang dia tulis dalam tu pun melayu. .Masa aku ambil gambar-gambar ni (masa pergi),ada sorang Bro duduk belakang aku pastu dia berdehem - dehem masa ak amek sbb ak amek agak byk gambar tp sume blur sbb bas bergerak-gerak. .Bila ak toleh belakang dia pandang aku macam aku ni wartawan aduan rakyat -.-" . . adoy.Masa balik pulak ade sorang pakcik ni duduk sebaris ngan aku and bila ak amek gambar2 tu dia buat2 baca surat khabar tapi mata dia asyik jeling2 kat aku. .aku pandang dia and senyum la . Ingatkan nak pergi kat dia pastu cakap "Saya bukan wartawan la tapi saya tulis belog ,nanti kalo free blogwalking la kat belog saya " . .tapi dalam ati jek :P

Nampak betapa 'kreatif'nya orang-orang kita.Kadang-kadang kalau duduk sebelah orang cina kan nnt macam malu jek sebab bahasa kita digunakan dalam 'kerjaya vandal' ni.Itu dari segi artis nya bangsa saya.Kemudian,saya malu bila tengok 'hebat' dan 'sopan' nya remaja bangsa saya terutama yang masih bersekolah.Pertama , kes remaja yang saya taktau bersekolah atau tak.Malam saya balik dari the mines tu saya naik bas ke rembau.Ada 4 or 5 orang budak naik bas and duduk sit last.Pastu bas tu dimasuki oleh remaja-remaja cina satu geng.Dah nama pun satu geng kan.Berborak punya la asyik . . .se'asyik' remaja melayu kat belakang saya.Tapi saya dengar ade sorang remaja bangsa saya ni memekik "senyaplah !!" kemudian disertai sorakan atau hambaran dari kawan2 dia.Tak kesahlah sebab mungkin diorang tak suka bisisng2 ni tapi yang tak best nya bila keluar carutan-carutan yang memalukan.Dahlah dalam bas tu ada orang india and cina and myanmar and bangladesh and melayu.Pastu sume macam pandang kat belakang . . and saya jadi malu sebab saya sebangsa dgn mereka dibelakang.

Kes budak sekolah . Masa nak balik dari U isnin lepas timing saya naik bas tu tak betul sbb tu masa budak sekolah balik.So,bas dipenuhi oleh budak2 sekolah la kan.Yang best nya sebelum naik bas tu ade beberapa org student menghabiskan sedutan terakhir rokok diorang.Nasib baik uniform diorang takde lencana,kalau tak memang saya letak besar2 nama sekolah dia.hahaha.Dah la bau rokok , pastu dengan budak perempuannya yang berpegang-pegang ngan laki macam adik beradik.Pastu marah budak laki kat belakang saya sebab ejek dia.kalau marah biasa takpelah tapi macam biasa,mencarut.Yang tak malunya bila dia panggil kemaluan sendiri.Aduh,mana pergi maruah kau? . .Orang cakap budak KL memang mcm tu tapi saya rasa budak 'bukan KL' pun sama teruk.Tak payahlah nak kata budak kampung je yg ada maruah sebab sekarang ni tak kira kampung ke , bandar ke , terpelajar ke , bangang ke , sama je semua.

Lepas ni nak beli video cam yang boleh sembunyi la , boleh rakam pastu upload kasi malu itu budak ;) tapi saya rasa dia tak malu kot . sebab . . (pikir la sndiri)

pencemaran estinguisher *eja.eja?

kat kolej U saya la ni :(

Jadi , kita sebagai manusia tak kira la bangsa atau agama apa sekalipun kenalah tunjuk contoh tauladan yang baik sebab manusia sekeliling kita ni menilai.Bukan saja menilai kita tapi bangsa dan agama kita.Ada jugak orang tanya saya "Orang putih ada rupa yang kacak , orang cina pandai berniaga , orang jepun kaya dengan tatasusila , orang melayu ? " nak tahu jawapan saya . .  "berbudi bahasa" . . Tapi rasanya sekarang saya kena cari jawapan lain :)


apai ; yang buat benda kat atas ni majoritinya melayu dan bila melayu , insyaALLAH dia islam.Bobrok akhlak melayu , maka islam dipandang serong .Tegakkan islam maka melayu akan tertegak juga :)

yang ni bukan vandal eh

Labels: , , ,