Diari; Majlis Penyampaian Bantuan Kewangan 1MDB


بسم الله الرحمن الرحيم


Isnin minggu lepas aku pergi ke Majlis Penyampaian Bantuan Kewangan 1MDB.1MDB ni stand for 1 Malaysia Development Berhad.Camne aku boleh dapat??aku pun tak tahu lah.Rezeki dari ALLAH tu .Patutnya malam tu aku terus nak post but my dad bawak balik DSLR and pic dalam tu sekali.Tak dapatlah nak post cepat2.So,tujuan majlis ni dijalankan sebab nak bagi geran bantuan keapda student2 yang dapat.Antara student yang dapat bantuan ni ialah 300 student SPM 2009 dan 30 student STPM 2009.300 and 30 orang yang dapat bantuan ni sebenarnya ialah student yang tak dapat mane-mane scholarship and terdiri daripada keluarga susah dan sederhana(orang kaya tak dapat eh) .

Then,kalau ikut tentatif kat surat jemputan tu.Dia tulis majlis start pukul 2 petang.and..and..and..aku bertolak dari seremban pukul 1.15 petang .hebat kan?Bila dah tahu yang aku dah lewat,aku pun pakselah ayah aku bawak kereta tu ala-ala fast furious.Unfortunately,guess what?.Wrong!!!bukan eksiden lah..tapi jalan jam.Panjang kot!!Pastu aku yang dah desperate gila ni terus push my dad jalan kat lorong kecemasan .Jahat tak?My dad ni tak suke lah langgar rules ni.Dia pun cakaplah "Kalau kene saman nnt apis bayar eh?".Hurm,aku dengan bangga dan confidentnya jawab;"tak payah bayarlah,kita tunuk je surat jemputan ni and kate kita nak jumpa uncle Najib" .Korang nak tahu ape yg buat jalan jam?(takpe2 aku gtau gak wlupun korg tanak tau) Sebab ade lori terbabas kat tepi jalan.Pelik tak?Lori tu terbabas kat tepi jalan tapi kereta jam teruk macam ade kemalangan 3 bas langgar 3 lori.Mane taknye,kereta punye laju macam ferari pun gerak slow sebab nk tengok sape yg mati.Tu yang jadi jem tu.

Maka sampailah aku kat Auditorium tu tepat jam 2.20 ke 2.30 gitu.Terus daftar and amek sit kat depan.Unfortunately lagi sekali,aku duduk area orang2 yang macam sikit..Dapat lah tangkap beberapa ayat macam ; "saya budak matrik" , "haritu saya dapat 4 flat" , "adik saye budak medik" , "sebelum ni saya tolak scholarship sbb tak suka kos nye" .Ade wakil tu siap kate; "study pra U sbnarnye lebih bagus dari matrik sbb diorg dah kompem masuk U tu" , Bila orang tanye adik dia U mane,dia jawab "CFSIIUM".Cehh..nak kate UIA bagus lah tu yek?hahaha.Bangga gak sebab ade org puji UIA.Aku pulak?jadi bisu je kat situ .Majlis tu sebenarnya start pukul 4.15 petang tapi sia suruh datang awal sebab nak buat raptai penuh and etc..Maka,betapalah aku kat dalam auditorium tu selama beberapa jam.

After beberapa minit dari jam 4.15 tu our prime minister and his assistant pun sampailah.Majlis berjalan dengan ok and takde pun event2 yg best kalau nk story.Cuma aku nak highlight beberapa benda yg uncle Najib bgtau kat dalam his speech ;
  1. Bantuan ni takde langsung ikatan perjanjian mcm kena kerja ngan kerajaan or etc..(kitorang boleh kerja ngan sesaper pun)
  2. Pastu dia ingatkan jugak benda yang dia mintak sebagai balasan cuma kerja kat dalam negara je.Jangan mengada-ngada nak keluar.
  3. Bayaran yang dia bagi tu cukuplah utk perbelanjaan seharian time degree nnt jadi jgn membazir sbb dia takkan tanye kita pki duit tu utk ape.
  4. Bila kate cukup utk seharian,aku terfikir la yang aku kene gak cari scholar lain tuk support pengajian aku.kalau tak dapat..PTPTN lah jawabnye. 
After je majlis tu,aku teruslah report kat my dad details sume..sume..and..and..he said ;"Lepas ni tak payah lah ayah bagi duit belanje"What?!Aku baru je plan nak beli laptop yg canggih ngan kamera pakai duit tu.Terlepas lagi peluang nak membeli.Tapi apepun aku bersyukur dengan ape yang diberi kat aku ni.Bila aku balik U and bgtau kat kawan aku berapa yg aku dapat,ade yang kate "sikitnya".tapi bagi aku oklah kan.sape yang senang2 nak bg duit.tak payah interview pulak tu.hehehe.

Macam biasa.Sebagai penutup,aku sajikan kat korang beberapa keping gambar yang ok yang sempat aku amek.(aku tak pandai setting gambar event yg indoor ni.tu yang banyak blurr tu).Untuk info lebih pasal majlis ni.Aku cuma dapat satu link sahaja (klik sini)



koir lagu NEGARAKU smbil diiringi bunyi piano

ucapan Y.A.B PM

zoom in!!excited giler dapat tgk dpn mata ni

TPM

Penyampaian geran.yg naik 46 org yg tgh buat degree je.

press :-)..nak kamera mereka

p/s;baru perasan yg aku tak amek gambar sendiri.hehehe  .post ini ditulis buat kali kedua sebab post yg first hilang tanpa disave.

Labels: ,