Alahai Nasi Goreng . . .

Nasi Goreng yang banyak beri 'Kenangan'

Assalamualaikum buat pembaca yang sangat disayangi…

Hari ini saya suka untuk bercerita tentang nasi goreng…huRm…’Nasi Goreng ni merupakan nasi yang telah digoreng..macam2 jenis ade..kampung..pataya..and etc..Tapi kali ni saya bukan nak citer pasal nasi goreng tu..Saya nak cerita tentang nasi goreng yang dijual kat kantin sekolah tyme saye sekolah dulu...slaloonyer kantin akan dibuka pada waktu prep malam...ha ! ! Malam tu akan jadi malam yang meyeronakkan bagi abang2 batch atas ni la..sebab masa untuk ‘pow’ adek2 akan bermula..dari adek dorm sampailah ke adek yang tak penah kenal pown..tapi malam tu buat2 kenal..Kenape ? ? Untuk dapatkan nasi goreng free la..

Untuk permulaan cerita..saya akan citerkan pengalaman saya jadi adek yang ‘bertuah’ di malam hari tahun 2005(mase tu baru F1)..

Kisah pertama :adelah sorang abang ni..kali in memang takley gtau name sbb abg ni..urm..tu sikit..kang abesh la saye kalau dia jumpe saya..lunyai dibuat eh..Ok..abg ni pon bagilah beberapa sen..then dia cakap :”weyh..tolong belikan nasi goreng + telor” Wah ! ! gembira tak terkira mendengar lawak abg tu..bagi beberapa san tapi suruh beli nasi goreng + telor yang beharge 1.00 sebab mase tu gula tak naik lagi..

Kedua : Tahun 2006..Ade sorang abg yang tak dikenali tetiba jerk panggil saye..”Apai ! ! malam ni kantin bukak..Nasi goreng satu ea?Letak atas katil aku”dengan senyuman sampai ke telinga..Hurm.awalnyer..bengang gak dibuatnyer..tapi..niat sedekah jelah..Belikan satu..dengan harga 1.50...rasenyerlah..Gule da naik ke belum ? ? tengok harge gula lah..Beztkan jadi senior ni..mintak jerk..mesti dapat..tapi..ingatkan dia ingat saya malam tu jer..after beberapa hari..dia belikan saya satu nasi goreng takde telor..walaupun takde telor..terima jelah..Ha ! ! ni benefitnyer..Pahal dapat..ukhwah pon wujud..dari tak kenal..tetiba da kenal..Sume sebab si nasi goreng ni..

Last : tak nak ar citer panjang2..So..sekarang pengalaman saya sebagai senior..kalau dulu kami terima je permintaan yang ‘tak macam memaksa’ tu dengan sepenuh hati..Tapi bile zaman dah berubah dunia dah maju..Hanya ALLAH sahaja yang tahu betapa ‘mudahnyer’ nak mintak adek2 ni belanja..Macam2 alasan yang ‘boleh diterima dikeluarkan’.Contohnya:

1. Duit takde padahal baru sehari lepas balik rumah...

2. Ekonomi meleset la bang sedangkan diorang baru form 1..Cikgu Anizar tak ajar lagi ekonomi kat diorang...

3. Esoklah bang..Pastu esok dia balik rumah..

Hurm..tulah adek2 zaman sekarang..tangkai jering..hak6..Taklah..sebenarnyer itu hak diorang..tapi apelah salahnyer sekali sekala tu belanja abg2 nie..Macam orang yang belanja saya..sampai sekarang masih ingat lagi nama dia..nak tulis name tak boleh..nanti takbur lak..dah tak pat pahala sedekah tu..Jadi,pesnan dari penaja:Kepada adek2 yang masih belaja di hostel tu..belanjalah abang2 ni sebab diorang tu dah memang takde duit..OK..sampai disini sahaja post saya untuk kali ni..mintak maaf bebanyak kalau cerita kali ni tak berape mengasyikkan..saya ade terfikir gak nak letak pendapat saya tentang Politik sekarang yang tak berape nak bersih..Artis yang berlakon pakai tudung tapi dalam cerita jerk ..seolah-olah mempermainkan agama dan banyak lagi..tapi..nantilah dulu..Takot2 saya melampau lak nanti..tapi yang penting macam seseorang(ntah saper yg kate pon saya tak ingat) tu cakap..BLOGGING IS TO UNBLOCK..wasalam..

Labels: ,