BAHAS ALA PARLIMEN:ASAT 2009


AriTu kiToranG gi ASAT kebaNGsaaN kat KuaLA LumpUr..KiToRanG maSok bahaS aLA paRlimEn ASAT..CaM bEse aR..meSti ar peraNgai dak ni giLe2..PeserTA daRi seKolah kiToraNg 5(aKu,shiDi,zuBiR,saFwaN anD atiQaH) orG dak bahaS aNd 1 (ntaH ar..xTau name diE)oRg dak catOr..Then,kiToraNG aDe penYoKonG yanG bez2 temaN kaN kiToraNg..(amiR,taQi,zuhiD,ikmaL,izNi anD HuDa..)sO,bermule laH kisah kiToRanG..


HaRi pertama(24 juLAi 2009)


JPNS janJi suh tunggu kuL 9.00 anD aboVe..so,kiTorang decide UntUk dok kaT musoLLa anD waiT..sesaMbiL tu..kiToranG menGecas enseT sekaLI..haK33..MakLumLah..x semPat nak caS kaT asRama..Tunggu punye tunggU..LazLy kiToranG nek bas arEa pUkuL 11 to 12..Xpe..waLaupon pnaT tunGGu dah beSe..BiLe sampai je kat unit Hem JPNS..kiToranG diminTa tunGGu samPAi afTer soLat juMAAt…..Lepas soLat kaT masJiD negeRi..KiToranG bertoLak ke KL dengan JayaNya..N9 hanTAr 4 baS..baS kiToraNg aDe daK2 naSyiD SHAMS anD PubLic SpEakinG DUHA..daLam perjaLanan tu..akU poN terINgaT yanG teKs bahaS taK siaP laGi..aDuhai maLangNye naSiBku..sepanJang perjalanan Tu aku abiskan waT teKs dan dalaM mase Yang samE..99.99% penGhuni bas tiDur..AkhiRnyE,kiToraNG samPai gak kaT pengiNapan kiToRanG..(HOTEL MALURI unTuk peserTA anD HOTEL D’GARDEN untuk PenYOkoNG)GemBiRa sanGAt sbb BiLik kitOranG dapaT luas aR tuK 4 OranG lelakI..MaLanG tidaK berbaU..daK penYokoNg dapt biLik sebesaR +- Tandas KitoraNG..aDelah ruang seinci dua tuk sOlat..siaN dioraNg..taPi maLam tu kiToranG ajAk dioranG tidUr kaT biLik kitoraNg yanG Luas ni..hak33.KaLa maLam,akU KulUar ke BalKoni aNd lookiNg foR stUdenT dari seLuruH neGAra.Ramai gak ar dak2 Bahs neGri len waT preparatiOn..KitoraNg pon caDanG naK wat camTU taPi taK kesamPaian sBB suMe tetiDo…


HaRi kedua(25 JuLAi 2009)

BiLik penYokoNg yanG maCAm saRdiN


KitoraNg banGUn Lewat anD di keJutkan dengan BeriTa bahaWa venuE kiToRang yg sepaTutNye LawaN kaT hoTeeL tu Dah berTukaR ke SMK sri BinTanG UTARA..denGan penUH menggelabaHnYe..kiToraNG maNdi anD soLAt..CikGu ZAWYAh dah berkaLi-KaLi caLL kiToranG suH cepaT sBB baS dah tunGGu..NasiB bek MALAm taDi saFwaN dah GosoKKan baJU kiTOraNG suMe..CepaT ar skeT..THAnks A LoT to SAFWAN JOHARI..so..sAmpaiLah kiToRanG kaT SkoLah tu..BesaRNye!!adE LifT laGi..PerasaaN terkeJut menghaNtui kiToraNg yanG Yang Balaja kat bengunan 3 tiNgkaT taPi Lift pon takDe..naK harapKan tanGGe bergeraK tu LagiLah..escalatoR Ke arah baWah je ade(bLe ujaN..oRang tergelinciR)..tu yang senang bLe nak turun baWah tu..maSe tuNggu tu..rase cam gemuruh GiLe…tenGok dak neGri laiN samPai..uRgH!!FirsT roUnd kiToraNg laWan ngaN dak TerenGGanu..paKai tajuk “PEMBANGUNAN SESEBUAH NEGARA MEMERLUKAN PENGORBANAN ALAM SEKITAR”..kiToranG jaDi KERAJAAN..ALHAMDULILLAH..KitoraNg menanG gaK seteLah laWAn denGan senGitNyer..Bez debatEr..hafizUDDin(aku tak banggE eh mase tuLis naMe ni).PasTu kiToraNg di BeRi rehaT anD seCOnd matCh peTang tu gaK..KiToranG LawaN ngaN daK SARAWAk..(KECEMERLANGAN AKADEMIK LEBIH PENTING DARI PENGLIBATAN DALAM BIDANG KOKURIKULUM)begiTulah tajoknYer..sebagai pemBangkanG,susah gaK tyMe laWan buT kiTOraNG menaNG gaK anD bez DebatEr is RASHIDI… kiToranG puLang sambiL tuMpanG dak sarawaK..bLe doK ngaN diOrang..ruPe2nyer diOrang ni jenis haPPy go Lucky..asyiK GeLak jer Ble doK ngaN dioraNg..TiBe Je kaT HoTeL..kiToranG jumPe dak Len yaNG daH tau keputusaN pertandingaN yanG dioRanG serTai..


PAINTBALL-NAIB JOHAN
NASYID-NAIB JOHAN


maLAm TU PertandINGAn NyANyIAN SoLo..kiToranG taK iKut unTok tenGok perSembahaN dioRang..taPi


NYANYIAN SOLO PEREMPUAN-NAIB JOHAN




HaRi kETiGa(26 JuLAi 2009)

tgh biNcanG seBLom lawaN


Pagi ni kitoranG baNGun ngan peNuh bersemanGat waLaupon LamBat gaK..KitoranG menYaRonG baJu meLayu kaLer PurPLe..anD aTiQah pakai Jubah kaLer PuRple gaK..Hensem daN LawaNyer kaMi paGi iTu..
So,seMiFinaL (KEMAJUAN SAINS DAN TEKNOLOGI LEBIH BANYAK MENDATANGKAN KESAN POSITIF-KERAJAAN)ni kiToraNg akaN LawaN seLangOr..(MAAHAD HAMIDIAH KAJANG)..aKu paSti giLer yanG kiToranG tak pernaH lawaN teaM seheBat ini..sepaNJang akU berbahas..aKu suRe diOranG memanG hebaT..spontaneousLy diorang hujah and Bidas nGan seBaik-baiknya..buT nasiB menyebelahi kitOrang..terkejuT gaK bLey menaNG..taK tau ar camner haKim bLey menanGkan kiToraNG..Bez DeBAtER-hAFIzUddIN..ALHAMDULILLAH..taPi aku sTiLl saluTe kat dioranG suMe.aku deNgArLah yanG 2nD debaTer dioRang baRu F2 taPi otaK maTanG cam muke diE..hak33..guRau jerk.so,kiToranG disuRuh rehaT anD LawaN fiNaL peTang tu gaK NgAN PERAK..(PENGAJARAN MATAPELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS WAJAR DITERUSKAN)..Tajuk ni aDe koNtroversi skeT sBb tYme ni..PPSMI dah dipersetujui unTuk di mansuHkaN..so,Ramai cikGu takuT benda ni mempenGaruHi hakim..taPi dioRanG kaTe hakim kite ProfesioNaL..so,kiToranG poN laWan denGan berseMangaTnyer..kaLau nak diikutkan..peraTus kiToranG nak menang ni leBIh kuraNg 80 % gak aR..buKan nak banGge eh..penDapat aKu ar..lain owG lain pendapaT..TaPi aku takoT benda Yang jaDi kaT neGri jaDi kaT keBanGsaaN..sBb tu aku malAs nak ConFiDent sanGat anD lazLY..benDa tu jaDi gaK..kiToranG tewAs seWakTu menYokoNg usUL ini..taPi aku bese jeR..naMun,BenDa yang paling aku taKuti jaDi gaK..oUr trainer caM tak leH tErima kepUtusAN ni..and naK wat baNTahaN..kiToraNg nYer keTua konTijen sanGGup tuRun paDang anD naK wat bantaHAn ikuT prosedUr..Tp suMe tu taK berhasiL..TaK eLok ar kaLau wat bantahaN seLepaS umUM kepUtusan..akU tak kesAh menaNg ke kaLah..Tapi akU ikUt sTyLe aBg yang pernah Lepak ngan kitoranG tyme bahaS kaT SABAH..Dia kaTA..kaLAu RAse cam benDa tu taK aDiL..JumPe hakim anD said kIta teriMa kepUtusan Tu anD kaLAu aDe masaLah kiTA cHecK kaT akHiraT..KejAm taK ??
KitoranG baLIk hotel deNgaN bese jerk taPi cikGu maSih beRsediH samPai dinner kiToranG MaLAm tupon dia tak nak join..tapi aDe hikmahnyEr sebab dinner kitoranG maLAm tu teruK giLer..maKAnn caM keNa caTu..hak33..MaLAm tu kitOraNg baLik anD LepaK jaP.ranCanG nak kLua anD makaN kaT LuaR taPi tEtiDo..




Hari KeeMpaT(27 juLai 2009)


PagI ni kiTOraNg Klua oTeL aWAl la gak daLam kuL 10 seBab naK peGi penutupaN yang mule kUL 2 pTg..semenTara tunGGu saRapan yang masiH beLum berkunjunG tibe..KitoRanG jaLAn sampai ke HoteL seri Cempaka seBaB baWah uh aDe KeDai mamak..so,kiToranG pon meLantak ngan dak PenyoKong sKaLi..PenuTUP ASAt tahUn ni bez Gak Ar..dia wat kaT sTAdiuM badminton CHeras..GempaK gaK..anD TahuN depaN waT kaT KelanTan..maLangnyER aKU dah abis seKoLAh..haRapKAn daK bahas Tahun Depan jELA untuK menaNg NegEri anD KebanGSAAn..INSYA-ALLAH..aFteR maJlis tU taMaT..kiToranG terus ke Agenda laZt..sHOPPinG di Berjaya Times SquaRE..taPi aku tak shopping pon seBab tak tau nak beLi ape kaT ciTu..mY FreN banyaK ar shopping..bLi sandal anD eTc..aKu bLi topI jer.x tau ape function dYe..naMun cam bese..baS janji kumpul kuL lapaN maLAm..taPi daK bahaS anD PenyoKonG LeLAki SMKAP sume LambaT..soRiLAh kaT abG2 anD adiK serTA akak Yang tunGGu kiToraNg tu..kiToranG saMPai sKoLah daLAm pUkuL 10..Then sOLat anD tiDo..esoKnYa kiToRanG diBerI keistiMewaAn tuk dating skOLah aFter REhaT..akU abiSkan maSe Free tu dengan TiDo jer..taPi raSE sediH sanagT sebaB itu mungkin last tyMe kiToranG tiDo HoTeL Free..paSni mane ade kebanGSaaN Lagi seBaB nak aBis sekoLah daH..HUa..daH taK bOLeh naK JALAn ngaN kenGkawaN LAgi..aKu akAn RinDu saaT2 ni..






seKiTar ASAT



taQi anD safwaN






akU and dak baHAs SARAWAK




LEPAK Jup mALAM2


tgh cuak ni..


seMpaT poSe sebLom baLik


akU ngan dak piDato sekOlaH renDah


Labels: ,