0 maNe LeBiH meRiaH?Raye @ PuaSa?



akhil hay bagi tazkirah sblom buka..




Alhamdulillah...bersyukur kepada ALLAh s.w.t. kerana memberikan kita nyawa untuk terus hidup di bulan Ramadhan yang dijanjikan gandaan pahala yang tiada di bulan-bulan yang lain...Amacam???apa rasanya bila Ramadhan kita dah sampai ke penghujungnya..Ade orang yang bergembira...ade yang biasa sahaja..dan ade yang bersedih(mungkinlah kalau zaman skunk nie)Esok dah nak raya....Kita tengok tv pon dah dok syok tayang citer-citer raye je...


tapi yang peliknya kenape ye time pose dulu takde lak TV dok tayang citer pose..klu ade pon nape citer raye melebihi citer pose-pose nie..Satu keajaiban yang dah tentu sume tahu jawapannya...Aku pon tak pernah dengar lagu puasa...Bile hari first pose je aku nyer telinga ni dah disumbat ngan lagu-lagu raye yang kurang keterlaluan...tp sampai day yg ke 15 terus lagu raye hardcore gler kluar...nasib baik tyme tu ak dok asrama...tap masih lg ar dgr lagu tu dr bebudak yang bertanggungjawab menjadi penghibur jalanan yang tinggal di bilik air...paham kan..kekadang tue nak bayar tapi takleh ar sebab ak pon doq join sesama diorang sume..


yelah kalau nak diikutkan kitorang ni sume bebudak baik...tak brani nak bwak brg haram...SAPE BAWAK NNT SAYA HEMPAS KAT PERHHIMPUNAN.....itulah yg slaloooooo ckgu kesayangan kami cakap,,,,....ni bkn main2 tpi mmg sayang betul2...Tyme 2.30 kene dok surau dgr ceramah guru....kalau lambat....kene piat tlinga tu...ha..ha...ha...padan muke...


ak pnah lmbat skali tp tak smbhyang masbuk..ak dok dlm tandas smpip tazkirah abis...ble ckgu sume dah blah bru ak masok utk smbahyang dengan tawaduk nyer.....itulah fenomena bulan ramadahan...Yang beztnyer tahun nie dapat khatam dengan bebudak lain...srentak sblom balik bercuti raya...ALHAMDULILLAH...10 mlm trakhir pon dapat qiam ngan bebudak lain...cume khusyuknyer kurang la..yelahkan ble dah smbhyang tgh2 pagi...sape yang tak mngantok...


Kite slalooo dgr pose nie ade 3 fasa...


1.rahmat


2.pengampunan


3.pembebasan dari api neraka.......


so,kite slalooooo tgk tyme 10 yng pertama sume nak rahmat...10 yg kedua lak dah ade sparoh yang nak pengampunan dari ALLAH..tp ble smpi je fasa yang ketiga.......Sume malas nak jauh dari neraka...yelahkan agaknye dah konfom kot masuk syurga...Sume da malas nak trawikh...yang igt...mercun.raya...meriam...urmm.....ape-apelah...


NIe nak cter sket tyme bwat qiam solat sunat tashbih....ade la ramai gler bdk kantoi tido tyme solat...org sume da bagi salam die baru nak rukkuk..tgk....betapa tawaduknyer diorang bersolat...he..he..he...xpe..yg penting ade usaha..better dari orang yang dok berkeruh tgh-tgh malam tu....kekadang tue ade orang rase tyme pose nilah die nak collect pahala bebanyak...yelahkan...benda sunat pahalanya dah cam wajib..benda wajib dah jadi berkalli ganda...saper yang tak nak...mgkin mat rempit kat tepi jalan tu kot...tp aku pnah nampak sorang mat remppit nilahkan...ble azan isyak je...die stop..pastu bace doa past azan n then cbe teka ape die wat.........




Merempitlah...takkan bace quran kowt,,...tapi kat ctu die dah tunjuk yang die hormat kat azan...insyaALLAH...smoga die diberikan hidayah...AMIN>.....urm.....
aku rase da takde benda nak tulis..ayah aku dah mengamok dah tu..
pasal raye nnt aku sambong eh...
wasalam...
slamat hari raye maaf zahir batin...



:: Sila follow dan like kalau tak nanti kene sembelit - Gurau jek :) ::

2 KISAH MALAIKAT JIBRIL DAN MALAIKAT MIKAIL MENANGIS

Dalam sebuah kitab karangan Imam al-Ghazali menyebutkan bahawa iblis itu sesungguhnya namanya disebut sebagai al-Abid (ahli ibadah) pada langit yang pertama, pada langit yang keduanya disebut az-Zahid. Pada langit ketiga, namanya disebut al-Arif. Pada langit keempat, namanya adalah al-Wali. Pada langit kelima, namanya disebut at-Taqi. Pada langit keenam namanya disebut al-Kazin. Pada langit ketujuh namanya disebut Azazil manakala dalam Luh Mahfudz, namanya ialah iblis.
Dia (iblis) lupa akibat urusannya. Maka Allah S.W.T telah memerintahkannya sujud kepada Adam. Lalu iblis berkata, "Adakah Engkau mengutamakannya daripada aku, sedangkan aku lebih baik daripadanya. Engkau jadikan aku daripada api dan Engkau jadikan Adam daripada tanah."Lalu Allah S.W.T berfirman yang maksudnya, "Aku membuat apa yang aku kehendaki." Oleh kerana iblis memandang dirinya penuh keagungan, maka dia enggan sujud kepada Adam A.S kerana bangga dan sombong.Dia berdiri tegak sampai saatnya malaikat bersujud dalam waktu yang berlalu. Ketika para malaikat mengangkat kepala mereka, mereka mendapati iblis tidak sujud sedang mereka telah selesai sujud. Maka para malaikat bersujud lagi bagi kali kedua kerana bersyukur, tetapi iblis tetap angkuh dan enggan sujud. Dia berdiri tegak dan memaling dari para malaikat yang sedang bersujud. Dia tidak ingin mengikut mereka dan tidak pula dia merasa menyesal atas keengganannya.
Kemudian Allah S.W.T merubahkan mukanya pada asalnya yang sangat indah cemerlangan kepada bentuk seperti babi hutan. Allah S.W.T membentukkan kepalanya seperti kepala unta, dadanya seperti daging yang menonjol di atas punggung, wajah yang ada di antara dada dan kepala itu seperti wajah kera, kedua matanya terbelah pada sepanjang permukaan wajahnya. Lubang hidungnya terbuka seperti cerek tukang bekam, kedua bibirnya seperti bibir lembu, taringnya keluar seperti taring babi hutan dan janggut terdapat sebanyak tujuh helai.
Setelah itu, lalu Allah mengusirnya dari syurga, bahkan dari langit, dari bumi dan ke beberapa jazirah. Dia tidak akan masuk ke bumi melainkan dengan cara sembunyi. Allah S.W.T melaknatinya sehingga ke hari kiamat kerana dia menjadi kafir. Walaupun iblis itu pada sebelumnya sangat indah cemerlang rupanya, mempunyai sayap emapt, banyak ilmu, banyak ibadah serta menjadi kebanggan para malaikat dan pemukanya, dan dia juga pemimpin para malaikat karubiyin dan banyak lagi, tetapi semua itu tidak menjadi jaminan sama sekali baginya.
Ketika Allah S.W.T membalas tipu daya iblis, maka menangislah Jibril A.S dan Mikail. Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud, "Apakah yang membuat kamu menangis?" Lalu mereka menjawab, "Ya Allah! Kami tidaklah aman dari tipu dayamu."Firman Allah bagi bermaksud, "Begitulah aku. Jadilah engkau berdua tidak aman dari tipu dayaku."Setelah diusir, maka iblis pun berkata, "Ya Tuhanku, Engkau telah mengusir aku dari Syurga disebabkan Adam, dan aku tidak menguasainya melainkan dengan penguasaan-Mu."
Lalu Allah berfirman yang bermaksud, "Engkau dikuasakan atas dia, yakni atas anak cucunya, sebab para nabi adalah maksum."Berkata lagi iblis, "Tambahkanlah lagi untukku." Allah berfirman yang maksudnya, "Tidak akan dilahirkan seorang anak baginya kecuali tentu dilahirkan untukmu dua padanya."Berkata iblis lagi, "Tambahkanlah lagi untukku." Lalu Allah berfirman dengan maksud, "Dada-dada mereka adalah rumahmu, engkau berjalan di sana sejalan dengan peredaran darah."Berkata iblis lagi, "Tambahkanlah lagi untukku." Maka Allah berfirman lagi yang bermaksud, "Dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukan yang berjalan kaki, ertinya mintalah tolong menghadapi mereka dengan pembantu-pembantumu, baik yang naik kuda mahupun yang berjalan kaki. Dan berserikatlah dengan mereka pada harta, iaitu mendorong mereka mengusahakannya dan mengarahkannya ke dalam haram."
"Dan pada anak-anak, iaitu dengan menganjurkan mereka dalam membuat perantara mendapat anak dengan cara yang dilarang, seperti melakukan senggama dalam masa haid, berbuat perkara-perkara syirik mengenai anak-anak itu dengan memberi nama mereka Abdul Uzza, menyesatkan mereka dengan cara mendorong ke arah agama yang batil, mata pencarian yang tercela dan perbuatan-perbuatan yang jahat dan berjanjilah mereka." (Hal ini ada disebutkan dalamsurah al-Isra ayat 64 yang bermaksud : "Gerakkanlah orang yang engkau kuasai di antara mereka dengan suara engkau dan kerahkanlah kepada mereka tentera engkau yang berkuda dan yang berjalan kaki dan serikanlah mereka pada harta dan anak-anak dan berjanjilah kepada mereka. Tak ada yang dijanjikan iblis kepada mereka melainkan (semata-mata) tipuan."
:: Sila follow dan like kalau tak nanti kene sembelit - Gurau jek :) ::

Persahabatan...
semua orang perlukan sahabat atau teman dalam hidup.Semua kerana sememangnya fitrah manusia untuk mempunyai teman dalam kehidupan.....Temanlah yang menjadi diari hidup untuk meluahkan perasaan,kekecewaan,kegembiraan.Teman juga menjadi pendamping kala senang,susah,gembira dan sedih.....Adakah kita tahu nilai persahabatan itu?Mungkin tidak....Kerana nilai persahabatan itu akan muncul bila kita kehilangan sahabat...
Siapa?
Datangnya dipohon
Hadirnya dirai
Kerana dia sinar
Dalam hidup ini
Jika dia matahari
Aku rayu agar tuhan
Jangan jelangkan malam
Jika dia bulan
Ku doa agar tuhan
Jangan terbitkan fajar
Keranaku tak mahu
Rindu datang bertandang
Saatnya pergi
Sang suria hilang senyumnya
Bulan hilang wajahnya
Langit terus menangis
Unggas terus diam
sunyi
Menatap kehilangan ini
7 september 2008
sebelum balik sekolah...

:: Sila follow dan like kalau tak nanti kene sembelit - Gurau jek :) ::

 

Copyright © 2009 Krikk Krikk All rights reserved.
Converted To Blogger Template by Blogspot Templates Theme By- WooThemes